---> Το παρόν blog έχει σταματήσει να ανανεώνεται από 31 Ιουλίου 2014. Το ΝΕΟ επίσημο blog είναι "http://www.eaas-larisas.blogspot.gr/" <----

Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Η συμβολή του Interconnector EuroAsia στην ενεργειακή Ελλάδα του Νίκου Λυγερού

Η εξέλιξη των δεδομένων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το Interconnector EuroAsia δεν δίνει μόνο προοπτικές στην Ελλάδα αλλά δημιουργεί και απαιτήσεις για το ελληνικό δίκτυο. Και τα πράγματα είναι αντικειμενικά, διότι η δυνατότητα που παρέχει είναι 2GW, ενώ η διασύνδεση GRITA μπορεί να υποστηρίξει 0,5GW. Επειδή ο κύριος όγκος θα είναι για εξαγωγή, αφού το ηλεκτρικό ρεύμα θα προέρχεται από τη καύση του μεθανίου των κοιτασμάτων, πρέπει να σκεφτούμε συνολικά το θέμα της αναβάθμισης του ελληνικού δικτύου αλλά και των υποδομών. Το πιο εύκολο, βέβαια, σε κοινοτικό πλαίσιο είναι να υποστηριχθεί το καλώδιο GRITA αφού βρίσκεται σε διασυνοριακή περίπτωση, πράγμα το οποίο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ταυτόχρονα όμως πρέπει εσωτερικά να αναβαθμίσουμε τις υποδομές για να περνά το καλώδιο από περιοχές και αυτές να έχουν και οφέλη, αλλιώς θα τις αποφύγει για να ελαχιστοποιήσει το κόστος της επένδυσης. Τέτοιου τύπου περιοχές είναι η Κρήτη και η Πελοπόννησος. Ανάλογα με τον στρατηγικό σχεδιασμό θα υλοποιηθεί και ένα από τα δύο σενάρια που υπάρχουν για τη διαδρομή του Interconnector σε καθαρά ελληνική επικράτεια αλλά και ΑΟΖ. Κατά συνέπεια χρειάζεται μια ενημέρωση των δεδομένων όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο αλλά και στις περιφέρειες. Γιατί ακόμα και η σύνδεση Αττικής- Εύβοιας αλλάζει τα πράγματα, ενώ είναι 80 χιλιόμετρα καλωδίωσης. Μπορούμε να φανταστούμε με 1000 χιλιόμετρα που έχει το Interconnector EuroAsia τι μπορεί να γίνει. Γιατί άλλο γέφυρα και άλλο Ρίο- Αντίρριο. 
Υψηλή στρατηγική και μικροπολιτικές
Είναι μερικοί που ακόμα και σήμερα λόγω ραγιαδισμού ...
πιστεύουν στην έννοια της μικροπολιτικής για να τα βγάλουν πέρα επηρεάζοντας καταστάσεις και δεν έχουν αντιληφθεί ότι υπάρχει ένα όριο σε αυτές τις κινήσεις όταν βρισκόμαστε στο πλαίσιο της υψηλής στρατηγικής. Με θέματα όπως είναι η ελληνική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη και ο Ζεόλιθος δεν μπορείς να περιμένεις και πολλά όταν λειτουργείς αποκλειστικά σε τοπικό επίπεδο. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για το Interconnector EuroAsia αλλά γενικότερα και για τους αγωγούς ενέργειας. Όταν, λοιπόν, υπάρχουν τοπικιστικές προσεγγίσεις με τοπικά συμφέροντα πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι θα σταματήσουν επί του πρακτέου γιατί τα μεγέθη των έργων για τα οποία γράφουμε είναι άλλης τάξης. Κατά συνέπεια το παίγνιο παίζεται διαφορετικά και με άλλους παίκτες. Δεν μπορούμε παραδείγματος χάρη να καθυστερούμε ένα έργο όπως είναι η γέφυρα Ρίο- Αντίρριο επειδή υπάρχουν προβλήματα στα διόδια . Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα θέματα που είναι στην ουσία ακόμα μεγαλύτερα. Το θέμα του ηλεκτρισμού και της διασύνδεσης των νησιών είναι ακριβώς του ίδιου τύπου, όπως και η τροφοδότηση του καραβιού με φυσικό αέριο. Η οικονομική δυσκολία που βρίσκεται η πατρίδα μας, μας αναγκάζει να χρησιμοποιήσουμε όλο και περισσότερες τεχνικές της υψηλής στρατηγικής για την οποία οι υπερβάσεις είναι φυσιολογικές και η παραμέριση των οποιοδήποτε μικροπολιτικών γίνεται με αποτελεσματικό τρόπο. Συνεπώς αυτό έχουμε στο νου μας για να μπούμε πιο γρήγορα στο πνεύμα του έργου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: