ΑΟΖ και παράλληλες διαδικασίες
Το θέμα της ΑΟΖ δεν είναι αποκλειστικά σειριακό. Πρέπει βέβαια να γίνει η
θέσπισή της και στη συνέχεια οι οριοθετήσεις με τα άλλα κράτη, αλλά
παράλληλα υπάρχουν διαδικασίες με τις οποίες πρέπει να ασχοληθούμε από
τώρα για να είμαστε έτοιμοι όχι μόνο για το φυσικό αέριο της Ελλάδας
αλλά και της Κύπρου. Οι σεισμικές έρευνες, οι γεωτρήσεις και οι
εξορύξεις είναι μόνο η αρχή στο πρακτικό επίπεδο. Πρέπει όμως παράλληλα
να γίνουν επενδύσεις σε καράβια που μπορούν να μεταφέρουν υγροποιημένο
φυσικό αέριο, αφού θα υπάρχει σταθμός υγροποίησης στην Κύπρο. Αυτό
σημαίνει όμως ότι παράλληλα πρέπει να εξετάζουμε και περιοχές, όπου θα
πρέπει να κατασκευαστούν και σταθμοί αεροποίησης. Διότι ο σταθμός που
υπάρχει στη Ρεβυθούσα στον κόλπο Μεγάρων ακόμα και αν έχει αναβαθμιστεί,
λειτουργεί με το φυσικό αέριο της Αλγερίας και προσφέρει πλαίσιο
κατανάλωσης για την Ελλάδα. Όμως με την ενεργοποίηση της ΑΟΖ της Κύπρου
και ήδη με τις δυνατότητες που προσφέρει το κοίτασμα Αφροδίτη, θα μιλάμε
για μεγέθη ριζικά διαφορετικά. Επιπλέον, τα πρόσφατα χρόνια έχουν
δείξει και τις ανάγκες των Βαλκανικών χωρών το χειμώνα. Σε κάθε
περίπτωση η Ελλάδα πρέπει να εφοδιασθεί και με άλλους σταθμούς
αεροποίησης. Για να κατανοήσουμε την καινοτομία που αποτελεί η απόφαση
της Κύπρου να κάνει σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου, αρκεί να
υπενθυμίσουμε ότι τον άλλο στην Ευρώπη και όχι στην Ευρωπαϊκή Ένωση το
διαθέτει η Νορβηγία στο Hammerfest. Τώρα όσο αφορά σταθμούς αεροποίησης
φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικά σε χώρες που έχουν
πρόσβαση στη Μεσόγειο έχουμε την Ισπανία (Βarcelona, Bilbao, Cartagena,
Ferrol, Gijón, Huelva, Sagunto, Valencia) τη Γαλλία (Fos Cavaou,
Fos-sur-Mer, Montoir), την Ιταλία (Panigaglia, Porto Viro) και βέβαια το
δικό μας στη Ρεβυθούσα. Θα ήταν λοιπόν καλό και άλλες περιοχές της
Ελλάδας, ειδικά τα μεγάλα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της
Καβάλας κλπ να αρχίσουν ειδικές μελέτες πάνω σε αυτό το θέμα. Όχι μόνο
για να κάνουμε καλή χρήση του φυσικού αερίου της Κύπρου, αλλά και για να
είμαστε έτοιμοι για το δικό μας την ώρα της ενεργοποίησης της ΑΟΖ μας.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι πρόκειται για παράλληλες διαδικασίες, οι
οποίες υλοποιούν επί του πρακτέου την στρατηγική κίνηση που προσφέρει
στην πατρίδα μας μία αποτελεσματική οικονομική λύση. Κατά συνέπεια, ο
καθένας μας στον κλάδο του μπορεί να συνεισφέρει σε όλη αυτή την
προσπάθεια, αντί να ασχολείται με λεπτομέρειες που δεν θα έχουν πια
ουσία στο μέλλον, εκτός βέβαια αν μπορεί να κάνει μόνο αυτό, όπως το
δείχνουν ήδη μερικοί.
ΑΟΖ, γαλλικό παράδειγμα και σύμπλεγμα Καστελλορίζου
Όσοι πιστεύουν ότι το σύμπλεγμα Καστελλορίζου είναι μακριά και δεν
μπορεί να υποστηριχθεί από το ελληνικό κράτος ας εξετάσουν τι κάνει το
γαλλικό κράτος με τα Διασκορπισμένα νησιά στον Ινδικό ωκεανό. Αυτά τα
νησιά βρίσκονται στο σύνολό τους γύρω από τη Μαδαγασκάρη. Πιο
συγκεκριμένα πρόκειται για τα νησιά: Γκλοριόζος, Χουάν ντε Νόβα, Μπάσσας
ντα Ίντια, Ευρώπα και Τρομελίν. Τα Διασκορπισμένα Νησιά αποτελούν τη
Πέμπτη περιφέρεια των Γαλλικών Νότιων και Ανταρκτικών εδαφών. Ενώ κανένα
δεν έχει μόνιμους κατοίκους, όλα εκτός από ένα έχουν αεροδρόμιο με
μήκος μεγαλύτερο 1000 μέτρων. Η διοίκηση αυτών των νησιών βρίσκεται στο
νησί Ρεϊνιόν. Αν σε αυτά τα νησιά προσθέσουμε και τη Μαγιότ που έγινε
επίσημα το 2011, το 101 διαμέρισμα της Γαλλίας, τότε η συνολική ΑΟΖ που
προσφέρουν στη Γαλλία είναι περισσότερα από ένα εκατομμύριο τετραγωνικά
χιλιόμετρα. Κι αν νομίζουν μερικοί ότι αυτά τα νησιά είναι εύκολες
υποθέσεις σε σχέση με το δικό μας σύμπλεγμα του Καστελλορίζου ας
θυμηθούν ότι ο Μαυρίκιος διεκδικεί το Τρομελίν, οι Κομόρες και οι
Σεϋχέλλες τα Νησιά Γκλοριόζος και η Μαδαγασκάρη τα υπόλοιπα
Διασκορπισμένα νησιά. Όμως η Γαλλία τα υποστηρίζει έμπρακτα με τη συχνή
παρουσία επιστημόνων και στρατιωτικών. Μετά από αυτά τα στοιχεία, ο
καθένας μας βλέπει σίγουρα διαφορετικά τα νησιά που αποτελούν το
σύμπλεγμα Καστελλορίζου: Άγιος Γεώργιος, Αγριελιά, Βουτσάκια, Μαύρο
Ποΐνάκι, Μεγίστη, Πολυφάδος, Ρω, Στρογγύλη, Τραγονέρα, Ψωμί και Ψωραδιά.
Και πόσο κοντινά είναι όταν τα βλέπουμε με αυτόν τον τρόπο. Αυτά τα
νησιά προσφέρουν μία τεράστια ΑΟΖ στην Ελλάδα. Και είναι χάρη σε αυτά
που η Ελλάδα έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη ΑΟΖ μέσα στη Μεσόγειο, όπως η
Γαλλία έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη ΑΟΖ στον κόσμο λόγω και αυτή των
νησιών της. Το γαλλικό παράδειγμα των Διασκορπισμένων νησιών δείχνει τη
μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθήσουμε με το σύμπλεγμα Καστελλορίζου.
Δεν είναι λοιπόν τα μεγέθη των νησιών που έχουν τόση σημασία, αλλά η
έκταση της ΑΟΖ που δημιουργεί η ύπαρξή τους και μόνο. Γι’ αυτό το λόγο
πρέπει να ενισχύσουμε την οικονομική τους δραστηριότητα και να
ξεκαθαρίσουμε σε όλους τους ραγιάδες ότι δεν πρόκειται να τα
εγκαταλείψουμε ακόμα και ας τα κατηγορούν ότι προκαλούν ενοχλήσεις στην
διπλωματία. Η διπλωματία έχει νόημα και μόνο μέσα στις δυσκολίες, διότι
βρίσκει τρόπο να τις ξεπεράσει. Σκοπός μας δεν είναι η διευκόλυνσή
της, σκοπός μας είναι η αξιοποίηση της ελληνικής ΑΟΖ.
Τα ιστιοφόρα της ΑΟΖ
Η ιδέα του Νίκου Καραβαζάκη περί ιστιοπλοΐας στο ελληνικό απέραντο
γαλάζιο μπορεί να φανεί φιλόδοξη, αλλά έχει νόημα και πρέπει να την
προωθήσουμε με κάθε τρόπο. Μπορεί μάλιστα να τη συνδυάσουμε με τους
εορτασμούς για τα 100 χρόνια της απελευθέρωσης των Δωδεκανήσων από τον
τουρκικό ζυγό. Είναι μία ευφυής και ειρηνική προσπάθεια της ανάδειξης
της σημασίας και της αξίας της θέσπισης της ΑΟΖ το 2012 από την πατρίδα
μας. Είναι ένας τρόπος πρακτικός να συμμετάσχει ο ελληνισμός σε όλα τα
επίπεδα και από όλα τα μέρη του κόσμου, για να υποστηρίξουν το όλο
εγχείρημα. Η περιήγηση στο Αιγαίο αλλά και πέρα από αυτό, αφού η ΑΟΖ
ξεχειλίζει από αυτό το στενό πλαίσιο. Επιπλέον, τώρα η ελληνική ΑΟΖ
μέσω της κυπριακής, έχει γίνει μία ευρωπαϊκή υπόθεση. Αν επιπλέον
σκεφτούμε την περιοχή των Δωδεκανήσων ως ένα ιστορικό χώρο, όπου το
θέμα της Ιπποσύνης δεν είναι μία ουτοπία, τότε η όλη προσπάθεια παίρνει
μία μορφή που έχει βάθος και μεγαλείο. Τα ιστιοφόρα της ΑΟΖ έχουν
λοιπόν έναν ευρωπαϊκό και ξεκάθαρο προσανατολισμό, δίχως να
περιορίζονται από φοβικά σύνδρομα με γειτονικές σχέσεις. Κανένας δεν
μπορεί να μας εμποδίσει να διεκδικήσουμε ειρηνικά τα δικά μας
δικαιώματα. Όπως πήγαιναν όλοι οι Ινδοί να μαζέψουν αλάτι στη θάλασσα,
ενώ ήταν απαγορευμένο από τους αποικιοκράτες, έτσι κι εμείς θα βρεθούμε
με τα ιστιοφόρα μας στην ΑΟΖ μας. Επίσης δεν πρέπει να ξεχάσουμε τη
βραδύτητα του πανιού. Με άλλα λόγια η ιδέα μας δεν είναι να είμαστε
περαστικοί και να περάσουμε γρήγορα από αυτά τα μέρη. Αντιθέτως,
θέλουμε να αργήσουμε σε αυτά, διότι είναι η πατρίδα μας. Θα πηγαίνουμε
όσο πιο αργά γίνεται για να είμαστε σχεδόν σαν τους ακίνητους ανθρώπους
που διασχίζουν τον χρόνο. Ο ελληνισμός γεννήθηκε στη θάλασσα και από
αυτή δυναμώνει εδώ και αιώνες. Από αυτή μάθαμε τους ανέμους. Ο Μαϊστρος,
ο Λεβάντες, ο Γαρμπής, ο Πουνέντες, ο Γραίγος, ο Σιρόκος, η
Τραμουντάνα, η Όστρια είναι λέξεις μας από το γαλάζιο λεξικό. Σε αυτό
έχουμε χαράξει και τα νησιά με το μίνιο και με το φούμο, τα νησιά με το
σπόνδυλο καποιανού Δία, τα νησιά με τους έρημους ταρσανάδες τα νησιά με
τα πόσιμα γαλάζια ηφαίστεια, όπως λέει ο Οδυσσέας Ελύτης. Όλα αυτά δεν
είναι απλώς ουτοπίες αλλά πραγματικότητες που δεν πρέπει να ξεχάσουμε
μέσα στην μιζέρια. Και δεν πρόκειται να μας επηρεάσουν οι γειτονικές
απειλές, διότι εμείς τις γράφουμε στις αρχές μας. Διότι πιστεύουμε μόνο
και μόνο στις αξίες μας. Η ιστιοπλοΐα στο απέραντο γαλάζιο μπορεί να
υλοποιηθεί εξαρτάται μόνο από εμάς. Άξιος ο Ζωοδότης της Ελλάδος: Η
θάλασσα μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου