---> Το παρόν blog έχει σταματήσει να ανανεώνεται από 31 Ιουλίου 2014. Το ΝΕΟ επίσημο blog είναι "http://www.eaas-larisas.blogspot.gr/" <----

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Προτάσεις (!) εξυγίανσης του Μ.Τ.Α

Προτάσεις (!) εξυγίανσης του ΜΤΑ
Υπτχος (Ο) Ηλίας Ριτσούδης (Γενικός Δντης ΜΤΑ)

     Κατάργηση θεσμοθετημένων παροχών που επιβαρύνουν οικονομικά το Ταμείο (π.χ ΒΟΕΑ, βοηθήματα πένθους, κ.λ.π.) και περιορισμός της αποστολής του, ως Επικουρικού Ταμείου, στην καταβολή μόνο των μερισμάτων που αποτελούν επικουρική της σύνταξης παροχή. {Απορία: Παιδιά έχει;}.
     Πρόσθετα νομοθετικά μέτρα μπορούν να ληφθούν για τη μείωση κατά 40% του μερίσματος όσων έχουν αποστρατευθεί με αίτησή τους και δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας των, κατ’ αναλογία των ρυθμίσεων του πρόσφατου Ν.4024/2011 που αφορά στις συντάξεις. {Σχόλιο: Κι εγώ περίμενα για λόγους συμπαράστασης να γίνει ακριβώς η αντίθετη πρόταση}.
     Μη καταβολή μερίσματος σε όσους στο μέλλον θα εξέρχονται τη αιτήσει τους της ενεργού υπηρεσίας πριν τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας των.
     Προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων που θα εξορθολογήσουν τις παροχές και θα δημιουργήσουν αντικίνητρα για την πρώιμη μερισματοδότηση, σε τρόπο ώστε να συγκρατηθούν οι δαπάνες που απαιτούνται για την καταβολή μερισμάτων με παράλληλη ενίσχυση των εσόδων από εισφορές. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει ήδη η θετική εξέλιξη του Ν.3865/2010, σύμφωνα με τον οποίο από την 1-1-2015 θα απαιτείται στην πράξη 35ετής πραγματική υπηρεσία για τη συνταξιοδότηση, με εξαίρεση μόνο το ιπτάμενο προσωπικό το οποίο θα μπορεί να συνταξιοδοτείται με 25ετή τουλάχιστο πραγματική υπηρεσία. {Σχόλιο: Μήπως θα έπρεπε σταδιακά να μειώνεται το μέρισμα όταν τα χρόνια του συναδέλφου ως μερισματούχου αρχίζουν να υπερτερούν αυτών του μετόχου;}.

Ακολουθεί αναλυτική ενημέρωση του Γεν Δντου

ΜΕΤΟΧΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (Μ.Τ.Α)
ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Γενικά περί Μ.Τ.Α.
            Το ΜΤΑ αποτελεί ασφαλιστικό φορέα του προσωπικού της Π.Α με σκοπό την οικονομική ενίσχυση των ασφαλισμένων του με τη χορήγηση διαφόρων παροχών, όπως μερισμάτων, οικονομικών ενισχύσεων ΕΚΟΕΜΑ, βοηθημάτων τέκνων κ.λ.π. και επιπρόσθετα με την άσκηση γενικής κοινωνικής πρόνοιας υπέρ αυτών με παροχή διαφόρων διευκολύνσεων και ενισχύσεων όπως δάνεια, διατακτικές, οικονομικές αρωγές κ.λ.π.
            Οι ασφαλισμένοι του ΜΤΑ διακρίνονται στους ‘’μετόχους’’ και στους ‘’μερισματούχους’’. Μέτοχοι είναι όλοι οι εν ενεργεία στρατιωτικοί της Π.Α. που καταβάλλουν εισφορές και μερισματούχοι είναι οι απόστρατοι που λαμβάνουν την ισόβια παροχή.
            Η κυριότερη παροχή του ΜΤΑ είναι η καταβολή μερίσματος στους εξερχόμενους της ενεργού υπηρεσίας και δικαιούμενους στρατιωτικής σύνταξης. Στην πράξη το μέρισμα συνιστά παροχή επικουρική της σύνταξης και το ΜΤΑ, παρότι στην νομοθεσία του δεν αναφέρεται ως Επικουρικό Ταμείο, στη λειτουργία του εμφανίζει χαρακτηριστικά Επικουρικού Ταμείου, δεδομένου ότι η κύρια παροχή του, δηλαδή το μέρισμα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καταβολή της σύνταξης.
Ασφαλιστικά Συστήματα.
            Οι φορείς ασφάλισης ζωής, είτε είναι κύριοι δηλαδή συνταξιοδοτικοί (π.χ. Δημόσιο, ΙΚΑ, κ.λ.π.), είτε είναι επικουρικοί (π.χ ΜΤΠΥ, ΙΚΑ/ΤΕΑΜ, ΜΤΑ κ.λ.π.), εφαρμόζουν ασφαλιστικά συστήματα που διακρίνονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
Α. Κεφαλαιοποιητικά Συστήματα:
            Έχουν σαν βασική αρχή τη δημιουργία ασφαλιστικού κεφαλαίου μέσω της αξιοποίησης των εισφορών των ασφαλισμένων με τοποθετήσεις σε ασφαλείς και αποδοτικές επενδύσεις και της απόδοσης στον ασφαλισμένο κατά τη συνταξιοδότησή του του κεφαλαίου που θα έχει σχηματισθεί από τις εισφορές και τις αποδόσεις των εισφορών. Με άλλα λόγια το κεφαλαιοποιητικό σύστημα είναι πλήρως ανταποδοτικό αφού ο ασφαλισμένος εισπράττει όσα είχε καταβάλλει με τη μορφή εισφορών και επιπλέον την απόδοση (π.χ. τόκους) των χρημάτων αυτών. Εφαρμόζεται κυρίως από ασφαλιστικούς φορείς που καταβάλλουν εφάπαξ παροχές.
Β. Διανεμητικά Συστήματα:
            Έχουν σαν βασική αρχή τη διανομή των πάσης φύσεως εισφορών (εργατικών και εργοδοτικών) και καταβολών των ενεργών ασφαλισμένων στους δικαιούχους της παροχής συνταξιούχους. Πρόκειται για τη λεγόμενη «συμφωνία γενεών», σύμφωνα με την οποία οι νέοι εργαζόμενοι πληρώνουν τους απόμαχους.
Γ. Μικτά συστήματα:
            Είναι συστήματα κατά βάση διανεμητικά που προνοούν παράλληλα και για τη δημιουργία μιας ισχυρής κεφαλαιακής βάσης με τη μορφή αποθεματικών που αποσκοπούν, αφενός στην επίτευξη εσόδων από επενδύσεις, αφετέρου στην αναπλήρωση εισφορών σε περιόδους δυσμενών ασφαλιστικών δεδομένων (π.χ περίοδοι αυξημένης ανεργίας, οικονομικής κρίσης, κ.λ.π.). Τα αποθεματικά εξασφαλίζουν το επίπεδο παροχών του ασφαλιστικού φορέα και συμβάλλουν στην επίτευξη μακροχρόνιας βιωσιμότητας.
Το ασφαλιστικό σύστημα του Μ.Τ.Α.
            Το ΜΤΑ ακολουθεί το διανεμητικό σύστημα, αφού σύμφωνα με τη νομοθεσία του, τα ετήσια έσοδα του Ταμείου από εισφορές και κοινωνικούς πόρους διανέμονται, σχεδόν στο σύνολό τους, στους δικαιούχους μερίσματος. Με την εφαρμογή του διανεμητικού συστήματος στο ΜΤΑ «οι μέτοχοι (εν ενεργεία) πληρώνουν τους μερισματούχους (απόστρατους).
            Στο διανεμητικό σύστημα που όπως προαναφέρθηκε εφαρμόζεται και στο Μ.Τ.Α., ισχύει η κατωτέρω απλή ασφαλιστική εξίσωση: Αριθμός εργαζομένων Χ (μέση εργατική και εργοδοτική εισφορά) = αριθμός συνταξιούχων Χ μέση παροχή και περαιτέρω:
Μέση παροχή = (αριθμός εργαζομένων / αριθμός συνταξιούχων) Χ (μέση εργατική και εργοδοτική εισφορά).
            Από την ανωτέρω σχέση είναι σαφές ότι το ύψος της παροχής, κύριας ή επικουρικής, είναι συνάρτηση της αναλογίας των εργαζομένων προς τους συνταξιούχους και του ύψους της εργατικής και εργοδοτικής εισφοράς. Η εισφορά αυτή στα Επικουρικά Ταμεία έχει καθοριστεί με το Ν. 2084/92 σε 6% επί των συνολικών αποδοχών των ασφαλισμένων και καταβάλλεται εξ ημισείας από τον εργαζόμενο και τον εργοδότη.
            Από την απλή αυτή σχέση προκύπτει και η περίφημη, ασφαλιστικά αποδεκτή, αναλογία εργαζομένων προς συνταξιούχους 3 προς 1, γιατί η αναλογία αυτή εξασφαλίζει σε γενικές γραμμές παροχή, κύρια ή επικουρική, τριπλάσια των καταβαλλομένων εισφορών, που σχεδόν ισοσταθμίζει το ύψος των αποδοχών που είχαν σαν ενεργοί εργαζόμενοι. Στα Επικουρικά Ταμεία που η εργατική και εργοδοτική εισφορά ισούται με το 6% των συνολικών αποδοχών των εργαζομένων, η αναλογία 3 προς 1 αποδίδει επικουρική παροχή ίση με το 18% των συνολικών αποδοχών των εργαζομένων.
            Η ασφαλιστική εξίσωση του διανεμητικού συστήματος στο ΜΤΑ εμφανίζει την ακόλουθη μορφή: Αριθμός μετόχων Χ (μέση εισφορά + μέσος κοινωνικός πόρος) =
αριθμός μερισματούχων Χ μέσο μέρισμα και περαιτέρω: Μέσο μέρισμα = (αριθμός μετόχων /αριθμός μερισματούχων) Χ (μέση εισφορά + κοινωνικός πόρος).
            Και στην περίπτωση του ΜΤΑ το ύψος του μερίσματος συναρτάται με την αναλογία μετόχων προς μερισματούχους και με το ύψος της μέσης εισφοράς και του μέσου ανά μέτοχο κοινωνικού πόρου που υποκαθιστά την εργοδοτική εισφορά των τυπικών Επικουρικών Ταμείων.
            Η πιστή εφαρμογή του διανεμητικού συστήματος εξασφαλίζει ανυπαρξία ελλειμμάτων και αέναη βιωσιμότητα του Ταμείου. Βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί αυτό είναι η ελεύθερη αυξομείωση του μερίσματος, ανάλογα με τα ασφαλιστικά και οικονομικά δεδομένα της κάθε χρονιάς. Στην πράξη όμως αυτό δεν είναι αποδεκτό, αφού το μέρισμα, σαν συμπληρωματικό της σύνταξης, δηλαδή σαν βιοποριστικό έσοδο, πρέπει να είναι διασφαλισμένο, τουλάχιστον στο ύψος που έχει διαμορφωθεί τα προηγούμενα χρόνια, ενώ παράλληλα και η νομοθεσία του Ταμείου έχει προβλέψει τη δημιουργία έκτακτου αποθεματικού με σκοπό τη χρησιμοποίησή του σε περιπτώσεις ζημιογόνων χρήσεων, προκειμένου να αποφεύγεται η μείωση του μερίσματος.
            Η αδυναμία, νομική και κοινωνική, ελεύθερης αυξομείωσης του μερίσματος, επιβάλλει στο Ταμείο, αφενός να αποθεματοποιεί και να επενδύει μέρος των ετήσιων εσόδων του για να αναπληρώνει έσοδα ελλειμματικών χρήσεων, αφετέρου να μελετά, με τη βοήθεια εξειδικευμένων μελετητικών γραφείων, τους παράγοντες που διαμορφώνουν τη βιωσιμότητά του και να ασκεί πολιτική ανάλογη των προοπτικών του Ταμείου.
Οι Ασφαλιστικοί Παράμετροι του Μ.Τ.Α
            πανερχόμενοι στην προαναφερθείσα ασφαλιστική εξίσωση του ΜΤΑ παρατηρούμε ότι το ύψος του μερίσματος συναρτάται με τρεις παραμέτρους:
            -           Την αναλογία μετόχων προς μερισματούχους
            -           Το ύψος της μέσης εισφοράς και
            -           Το ύψος του μέσου (ανά μέτοχο) κοινωνικού πόρου.
            Η μελέτη αυτών των παραμέτρων γενικά αλλά και η εξατομίκευσή τους στην περίπτωση του Μ.Τ.Α είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για να κατανοήσουμε την σημερινή κατάσταση του ασφαλιστικού μας συστήματος και να εκτιμήσουμε τις προοπτικές του.
Α.        Η αναλογία μετόχων προς μερισματούχους.
            Σε ένα ώριμο ασφαλιστικό σύστημα όπως αυτό της Π.Α., δηλαδή σε ένα σύστημα όπου οι εισερχόμενοι κάθε χρόνο στις τάξεις της Π.Α. είναι ίσοι με τους αποστρατευόμενους, της οροφής της Π.Α. διατηρούμενης σχεδόν σταθερής, η αναλογία μετόχων προς μερισματούχους εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τη σχέση μεταξύ χρόνου παραμονής στην ενέργεια και χρόνου συνταξιοδότησης. Στις επόμενες διαφάνειες απεικονίζεται η ροή των μετόχων και των μερισματούχων της τελευταίας 10ετίας και συγκεκριμένα :
            Ι.          Ο αριθμός μετόχων και μερισματούχων. Είναι προφανές ότι ο αριθμός των μετόχων έχει σταθεροποιηθεί στις 20.500 περίπου άτομα ενώ ο αριθμός των μερισματούχων αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Επίσης αποτυπώνεται με χαρακτηριστικό τρόπο ότι ο αριθμός των μετόχων αποκλίνει συνεχώς από τον επιθυμητό αριθμό, δηλαδή αυτού που εξασφαλίζει την αναλογία 3 προς 1.
            ΙΙ.         Η αναλογία μετόχων – μερισματούχων. Από τη διαφάνεια αυτή καταδεικνύεται ότι σε καμία χρονική στιγμή δεν είχε επιτευχθεί στον ασφαλιστικό χώρο της Π.Α. η αναλογία του 3 προς 1 και ότι τα τελευταία χρόνια η αναλογία αυτή μειώνεται ιδιαίτερα ανησυχητικά.
            ΙΙΙ.        Οι εισροές – εκροές μετόχων (εν ενεργεία προσωπικού της Π.Α.). Είναι προφανές ότι από το 2006 και μετά έχουν αντιστραφεί οι εισροές – εκροές, σε βάρος των εισροών, πράγμα που σημαίνει ότι η μεν ‘’δεξαμενή’’ των μετόχων έχει γεμίσει και αριθμεί 20.500 μέλη, ενώ η στάθμη της ‘’δεξαμενής’’ των μερισματούχων ανεβαίνει επικίνδυνα.
            IV.       Οι εισροές – εκροές μερισματούχων (αποστράτων). Η διαφάνεια απεικονίζει τον αριθμό των συνταξιοδοτούμενων κατ’ έτος (δηλαδή τους νέους μερισματούχους) και τους οριστικά διαγραφόμενους μερισματούχους, συνήθως λόγω θανάτου του δικαιούχου. Από τα στοιχεία των προηγούμενων διαφανειών προκύπτουν συμπερασματικά τα κάτωθι:
                        Ι.          Ο αριθμός των εν ενεργεία που πληρώνουν για τους μερισματούχους ανέρχεται σε 20.500 περίπου άτομα και δεν υπάρχει σοβαρή περίπτωση αύξησής του.
                        ΙΙ.         Ο αριθμός των μερισματούχων αυξάνεται συνεχώς και
                        ΙΙΙ.        Η αναλογία μετόχων προς μερισματούχους απομακρύνεται συνεχώς και επικίνδυνα από την αναλογία του 3 :1.
            Το ερώτημα λοιπόν που θα πρέπει να απαντηθεί είναι ‘’γιατί η αναλογία μετόχων προς μερισματούχους επιδεινώνεται συνεχώς και πως μπορεί αυτή η πορεία να αντιστραφεί’’.
            Στην επόμενη διαφάνεια δίνεται απάντηση σε αυτό ακριβώς το ερώτημα. Τα στοιχεία είναι πλήρη μόνο για το έτος 2010 ενώ για τα προηγούμενα έτη είναι δειγματοληπτικά (ποσοστό δειγματοληψίας 15%), ελπίζοντας ότι δεν θα απέχουν αισθητά από τα συνολικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά ο μέσος χρόνος καταβολής εισφορών ανέρχεται στα 30,8 περίπου χρόνια ενώ ο μέσος χρόνος καταβολής μερισμάτων ανέρχεται περίπου στα 38,9 χρόνια, διαμορφώνοντας μια αναλογία χρόνου καταβολής εισφορών προς χρόνο καταβολής παροχών στο 0,79, η οποία σε συνδυασμό με την ώριμη φάση που διανύει το ασφαλιστικό μας σύστημα πιέζει την αναλογία μετόχων προς μερισματούχους προς τα κάτω μέχρι να φθάσει στο 0,79 προς 1. Η δυσμενέστατη αυτή αναλογία διάρκειας καταβολής εισφορών προς διάρκεια καταβολής παροχών (μερισμάτων) είναι απόρροια του νομικού πλαισίου που διέπει το ασφαλιστικό μας Ταμείο το οποίο επιτρέπει μερισματοδότηση σε πολύ μικρή ηλικία (π.χ. ακόμη και κάτω από τα 40) και διαδοχή στο μέρισμα του κυρίως ασφαλισμένου από τις άγαμες, μη απασχολούμενες στο δημόσιο, θυγατέρες.
            Το πρώτο συνεπώς συμπέρασμα αφορά την σχέση μετόχων προς μερισματούχους και είναι άκρως ανησυχητικό, καθόσον προκύπτει ότι όσο περισσότερο ωριμάζει το ασφαλιστικό μας σύστημα η σχέση αυτή θα εξακολουθήσει να κινείται πτωτικά από το 1,74 προς 1 που είναι σήμερα προς το 0,8 προς 1 αντί του αποδεκτού 3 προς 1.
Β.        Ύψος μέσης εισφοράς και μέσου (ανά μέτοχο) κοινωνικού πόρου.
                        Έχοντας εξαντλήσει τη μελέτη της παραμέτρου «αναλογία μετόχων προς μερισματούχους», επανερχόμαστε για να εξετάσουμε τις άλλες δύο παραμέτρους που επηρεάζουν το ύψος του μερίσματος δηλαδή την εξέλιξη της μέσης ετήσιας εισφοράς και του μέσου ετήσιου ανά μέτοχο κοινωνικού πόρου που υποκαθιστά την εργοδοτική εισφορά. Η εξέλιξη των μεγεθών αυτών, την τελευταία 10ετία, απεικονίζεται στη διαφάνεια. Παρατηρούμε ότι ενώ η ετήσια εισφορά εμφανίζει σταθερά αυξητική τάση, αντανακλώντας προφανώς την αύξηση των εισοδημάτων λόγω της εισοδηματικής πολιτικής και της μισθολογικής ωρίμανσης των μετόχων, αντίθετα ο μέσος ετήσιος ανά μέτοχο κοινωνικός πόρος, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το διάστημα 2001-2003 που είχε καταργηθεί, εμφανίζει, τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια, πτωτική τάση. Ιδιαίτερα διαφωτιστική είναι και η επόμενη διαφάνεια, στην οποία απεικονίζεται η αναλογία μέσου ετήσιου ανά μέτοχο κοινωνικού πόρου προς μέση ετήσια εισφορά. Η αναλογία τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται σαφώς πτωτική, (εξαιρείται η περίοδος 2001-2003) αντανακλώντας προφανώς τα μειωμένα έσοδα του Ταμείου από τις κρατήσεις επί των προμηθειών της Π.Α. λόγω της περιστολής των σχετικών δαπανών. Η αναλογία αυτή αναμένεται να γίνει περισσότερο δυσμενής τα επόμενα χρόνια λόγω των δημοσιονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα, τα οποία θα οδηγήσουν με βεβαιότητα σε περαιτέρω μείωση των αμυντικών δαπανών. Παρά την πτωτική τάση της αναλογίας αυτής το Μ.Τ.Α εξακολουθεί να εισπράττει κοινωνικό πόρο σημαντικά μεγαλύτερο από την εργοδοτική εισφορά που θα εισέπραττε αν είχε υπαχθεί στην νομοθεσία της επικουρικής ασφάλισης.
Το δεύτερο συνεπώς συμπέρασμα αφορά στην εξέλιξη του κοινωνικού πόρου και είναι επίσης ανησυχητικό, γιατί η εξέλιξή του είναι αναλογικά πτωτική με αποτέλεσμα το Ταμείο να χάνει σιγά-σιγά το πλεονέκτημα του υψηλού κοινωνικού πόρου που αντιστάθμιζε τη δυσμενή αναλογία μετόχων προς μερισματούχους.
Η εξίσωση βιωσιμότητας στο διανεμητικό σύστημα
            Οι παράμετροι που εξετάστηκαν μέχρι τώρα συνδέονται με μια εξίσωση που θα μπορούσαμε να την αποκαλέσουμε εξίσωση βιωσιμότητας του διανεμητικού συστήματος και συνακόλουθα και του ΜΤΑ. (επεξήγηση διαφάνειας)
            Από απλή παρατήρηση της εξίσωσης αυτής προκύπτουν τα εξής:
            Ι.          Όταν το Ασφαλιστικό Ταμείο έχει σαν μοναδικά έσοδα τις εισφορές των εργαζομένων και του εργοδότη, οι οποίες μάλιστα είναι και στο ίδιο ύψος, δηλαδή όταν το δεύτερο κλάσμα ισούται με 2, τότε για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα θα πρέπει ο εργασιακός χρόνος να είναι τουλάχιστον τριπλάσιος του συνταξιοδοτικού (π.χ. 45 χρόνια εργασίας και 15 χρόνια συνταξιοδότησης), οπότε το μέσο μέρισμα θα διαμορφωθεί στο εξαπλάσιο της μέσης εισφοράς του εργαζομένου.
            ΙΙ.         Όταν υπάρχουν και άλλα έσοδα πέρα από την εργοδοτική εισφορά (π.χ. από επενδύσεις ή από διαφόρους κοινωνικούς πόρους), τότε ο εργασιακός χρόνος μικραίνει και ο συνταξιοδοτικός αυξάνει (π.χ. αν έχουμε λοιπά έσοδα ίσα με το 50% ή το 100% των συνολικών ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένου και εργοδότη, δηλαδή το δεύτερο κλάσμα ισούται με 3 ή με 4) ο εργασιακός χρόνος περιορίζεται στα 40 χρόνια και στα 36 χρόνια αντίστοιχα και ο συνταξιοδοτικός αυξάνεται στα 20 και στα 24 χρόνια αντίστοιχα. Η εξίσωση βιωσιμότητας για το ΜΤΑ την τελευταία 2ετία (2009 – 2010) έχει διαμορφωθεί όπως απεικονίζεται στη διαφάνεια. (επεξήγηση διαφάνειας)
            Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι το μέρισμα που καταβάλλεται σήμερα είναι υπερδιπλάσιο από αυτό που θα έπρεπε να καταβάλλεται για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα του Ταμείου, με βάση τις ισχύουσες ασφαλιστικές παραμέτρους. Αν λοιπόν δεν αλλάξουμε ριζικά τα ασφαλιστικά δεδομένα, είναι βέβαιο πως θα αναγκαστούμε να μειώσουμε δραστικά το μέρισμα.
            Πριν αναφερθούμε στα τελικά συμπεράσματα για την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές του ΜΤΑ, ας δούμε μια συνοπτική εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ταμείου της τελευταίας 10ετίας (2001 – 2010) στην επόμενη διαφάνεια. Η 2η στήλη αναφέρεται στα πραγματικά οικονομικά αποτελέσματα όπως καταγράφηκαν στους οικείους ετήσιους απολογισμούς, ενώ η 5η στήλη αναφέρεται στα τακτικά οικονομικά αποτελέσματα, δηλαδή σ’ αυτά που προκύπτουν μετά από αφαίρεση των εκτάκτων εσόδων που αφορούν στις ποινικές ρήτρες και στους τόκους των διαθεσίμων του ΓΕΑ. Την τελευταία 6ετία (2005-2010) σημειώθηκε μια έξαρση των εκτάκτων εσόδων από το 1.500.000 € ετησίως που ήταν η στατιστική τους απόδοση στα 8.500.000 € ετησίως. Η έξαρση αυτή των εκτάκτων εσόδων δεν θα πρέπει να μας οδηγήσει σε υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις καθόσον είναι προφανές ότι από το 2001 το Ταμείο έχει εισέλθει σε μια περίοδο ζημιογόνων χρήσεων, με μόνες σοβαρές εξαιρέσεις αυτές του έτους 2006 που σημειώθηκε πλεόνασμα χρήσης 7.312.000 € και του τελευταίου έτους 2010 που σημειώθηκε πλεόνασμα 1.284.000 €, λόγω υπεραπόδοσης της κράτησης του 4% επί των προμηθειών, που οφείλεται στην απόδοση κρατήσεων συμβάσεων FMS που είχαν συσσωρευθεί την πενταετία 2001 – 2005 και την τετραετία 2006-2009, αντίστοιχα..
            Οι επόμενες διαφάνειες αναφέρονται στα οικονομικά αποτελέσματα του ΜΤΑ και ΕΚΟΕΜΑ περιόδου 2007 – 2010 κατά κατηγορία εσόδων και εξόδων, καθώς και οι εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα έτους 2011.
Τελικό Συμπέρασμα.
            Το τελικό συμπέρασμα για τη σημερινή κατάσταση του ΜΤΑ είναι ότι το Ταμείο, λόγω δυσμενούς εξέλιξης των παραγόντων που επηρεάζουν τα έσοδα και τις παροχές του αλλά και λόγω της άσκησης αδικαιολόγητα γενναιόδωρης πολιτικής παροχών επί 10ετίες, δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί όχι μόνο το ύψος των παροχών που καταβάλλει σήμερα, αλλά ούτε αυτή ακόμη τη βιωσιμότητά του και ως εκ τούτου θα πρέπει άμεσα να λάβει τα κατάλληλα νομοθετικά μέτρα για την οικονομική του ανάκαμψη. Το συμπέρασμα αυτό ταυτίζεται και με το αποτέλεσμα της αναλογιστικής μελέτης που εκπονήθηκε το 2008 για την εξέταση της βιωσιμότητας του Ταμείου και σύμφωνα με την οποία το ΜΤΑ θα εισέλθει άμεσα σε ζημιογόνες χρήσεις και θα περιέλθει σε κατάσταση αδυναμίας εκπλήρωσης της αποστολής του το 2017. Οι προβλέψεις των αναλογιστικών μελετών για τη βιωσιμότητα των Μετοχικών Ταμείων Ε.Δ εμφανίζονται στην επόμενη διαφάνεια και είναι άκρως ανησυχητικές και για τα τρία Μ.Τ. Ειδικά για το ΜΤΑ εκτιμάται μια συνεχής μείωση της περιουσίας του λόγω των αναμενόμενων προσεχώς ζημιογόνων οικονομικών χρήσεων (δηλαδή έσοδα μικρότερα των εξόδων), η οποία θα οδηγήσει περί το έτος 2017 στον εκμηδενισμό της περιουσίας του Ταμείου. Στην πράξη, το Ταμείο θα περιέλθει σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών 3 – 4 χρόνια νωρίτερα, λόγω της αντικειμενικής αδυναμίας να εκποιήσει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.
Πιθανοί Κίνδυνοι.
            Στη συνέχεια των όσων ανωτέρω αναφέρθηκαν για την παρούσα κατάσταση του Ταμείου και κυρίως για τις διαφαινόμενες προοπτικές του, αναφέρονται κατωτέρω επιγραμματικά οι λιγότερο ή περισσότερο ορατοί κίνδυνοι που αντιμετωπίζει το ΜΤΑ και οι συνέπειες που τυχόν θα έχει η έλευσή τους για τους ασφαλισμένους του.
            α. Κίνδυνος Νο 1: Περαιτέρω επιδείνωση ασφαλιστικών δεικτών. Η περαιτέρω επιδείνωση των ασφαλιστικών δεικτών που διαμορφώνουν το ύψος των παροχών και τη βιωσιμότητα του Ταμείου (αναλογία μετόχων/μερισματούχων, εξέλιξη αναλογούντος ανά μέτοχο κοινωνικού πόρου) αποτελεί όχι πιθανό αλλά βέβαιο κίνδυνο. Κατ΄ ουσίαν δεν πρόκειται για κίνδυνο αλλά για βεβαιότητα και ως εκ τούτου, οι ενέργειες για την αναστροφή της δυσμενούς εξέλιξης θα πρέπει να θεωρηθούν επείγουσες. Ενδεικνυόμενα μέτρα: Προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων που θα εξορθολογήσουν τις παροχές και θα δημιουργήσουν αντικίνητρα για την πρώιμη μερισματοδότηση, σε τρόπο ώστε να συγκρατηθούν οι δαπάνες που απαιτούνται για την καταβολή μερισμάτων με παράλληλη ενίσχυση των εσόδων από εισφορές. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει ήδη η θετική εξέλιξη του Ν.3865/2010, σύμφωνα με τον οποίο από την 1-1-2015 θα απαιτείται στην πράξη 35ετής πραγματική υπηρεσία για τη συνταξιοδότηση, με εξαίρεση μόνο το ιπτάμενο προσωπικό το οποίο θα μπορεί να συνταξιοδοτείται με 25ετή τουλάχιστο πραγματική υπηρεσία. Επίσης με τον πρόσφατο Ν.3943/2011 έχουν ρυθμιστεί θέματα που βελτιώνουν την οικονομική κατάσταση του Ταμείου, τόσο μέσω της αύξησης των εσόδων και της μείωσης των εξόδων, όσο και μέσω της αύξησης του χρόνου καταβολής εισφορών με ανάλογη μείωση του χρόνου απόληψης παροχών. Πρόσθετα νομοθετικά μέτρα μπορούν να ληφθούν για τη μείωση κατά 40% του μερίσματος όσων έχουν αποστρατευθεί με αίτησή τους και δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας των, κατ’ αναλογία των ρυθμίσεων του πρόσφατου Ν.4024/2011 που αφορά στις συντάξεις, καθώς επίσης πρόβλεψη για μη καταβολή μερίσματος σε όσους στο μέλλον θα εξέρχονται τη αιτήσει τους της ενεργού υπηρεσίας πριν τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας των.
            β.         Κίνδυνος Νο 2:       Περαιτέρω επιδείνωση των οικονομικών δεικτών. Η δυσμενέστατη οικονομική και δημοσιονομική κατάσταση της χώρας επηρεάζει άμεσα το σύνολο σχεδόν των εσόδων του Ταμείου (κοινωνικοί πόροι, πρόστιμα και ποινικές ρήτρες, μισθώματα ακινήτων και ελευθέρων χώρων Α/Δ κ.λ.π.) και κυρίως τα έσοδα από κοινωνικούς πόρους, αφού οι εξαιρετικά περιορισμένες πιστώσεις για προμήθειες, έργα και εξοπλιστικά προγράμματα συρρικνώνουν τα έσοδα του Ταμείου από τις αντίστοιχες κρατήσεις. Ενδεικνυόμενα μέτρα: Πέρα από τα προαναφερθέντα νομοθετικά μέτρα, κατάργηση θεσμοθετημένων παροχών που επιβαρύνουν οικονομικά το Ταμείο (π.χ ΒΟΕΑ, βοηθήματα πένθους, κ.λ.π.) και περιορισμός της αποστολής του, ως Επικουρικού Ταμείου, στην καταβολή μόνο των μερισμάτων που αποτελούν επικουρική της σύνταξης παροχή. Προφανώς και δραστική μείωση του μερίσματος με βάση τα νέα οικονομικά δεδομένα.
            γ.         Κίνδυνος Νο 3: Κατάργηση του Κοινωνικού Πόρου. Τυχόν κατάργηση του κοινωνικού πόρου και αντικατάστασή του με εργοδοτική εισφορά ισόποση της εισφοράς του ασφαλισμένου, μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων της τάξης του 33%. Το θέμα είναι ενδεχόμενο να ανακύψει ανά πάσα στιγμή με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία επιθυμεί τη διαμόρφωση κοινού πλαισίου αρχών σε εργασιακά και ασφαλιστικά ζητήματα. Επίσης είναι ενδεχόμενο να ανακύψει και με πρωτοβουλία της πολιτικής Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, στα πλαίσια των λύσεων που αναζητούνται για την επίλυση του προβλήματος επιβίωσης του ΜΤΣ. Ενδεικνυόμενα μέτρα: Τα αναφερόμενα ανωτέρω στο κίνδυνο Νο 2.
            δ.         Κίνδυνος Νο 4: Ενοποίηση Μετοχικών Ταμείων Ενόπλων Δυνάμεων. Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός, αλλά όχι άμεσος γιατί ένα τέτοιο εγχείρημα προϋποθέτει εμπλοκή συναρμοδίων Υπουργείων και συνδικαλιστικών φορέων της ΕΛ.ΑΣ. Τυχόν κατάργηση του κοινωνικού πόρου και αντικατάστασή του με εργοδοτική εισφορά οπωσδήποτε καθιστά πιο πιθανή την ενοποίηση τωνν Μετοχικών Ταμείων. Επισημαίνεται ότι ο υπόψη κίνδυνος μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα και για τα τρία Μετοχικά Ταμεία Ε.Δ εάν της ενοποίησης προηγηθεί η απεμπλοκή των ΜΤΣ και ΜΤΝ από τους ασφαλισμένους της ΕΛΑΣ και του Λιμενικού Σώματος αντίστοιχα. Ενδεικνυόμενες ενέργειες: Προβολή στην Πολιτική Ηγεσία των θέσεων του ΜΤΑ ότι η ενοποίηση των Μετοχικών Ταμείων προϋποθέτει απεμπλοκή του ΜΤΣ και του ΜΤΝ από την ΕΛΑΣ και το Λ.Σ. αντίστοιχα, γιατί δεν είναι δίκαιο να επωμισθούν οι ασφαλισμένοι του ΥΕΘΑ το ασφαλιστικό βάρος των Σωμάτων Ασφαλείας.
Προτάσεις
            Από όσα ανωτέρω εκτέθηκαν προκύπτει σε γενικές γραμμές και η πολιτική που πρέπει να ακολουθηθεί τα επόμενα χρόνια για να κατορθώσει το Ταμείο να επιτελέσει, έστω και μερικώς, την αποστολή του. Η πολιτική αυτή συνίσταται στα κατωτέρω:
            α.         Έσοδα
                        (1)       Διαφύλαξη, πάση θυσία, του κυριότερου κοινωνικού πόρου του Ταμείου (4% επί προμηθειών).
                        (2)       Είσπραξη, μέσω του ΟΛΚΑ, των πάσης φύσεως δικαιωμάτων του Ταμείου από παροχή υπηρεσιών της Π.Α. σε τρίτους και από λοιπά, μη ειδικώς κατονομαζόμενα, έσοδα.
                        (3)       Διατήρηση, πάση θυσία, σε ισχύ της σύμβασης μίσθωσης του κτιρίου της Σούτσου 40, ιδιοκτησίας ΜΤΑ, στην Π.Α.
            β.         Δαπάνες
                        (1)       Προώθηση νέας νομοθετικής ρύθμισης με πρόβλεψη τη μη καταβολή μερίσματος σε όσους εξέρχονται της ενεργού υπηρεσίας πριν τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας των, με εξαίρεση τους εξερχόμενους για λόγους υγείας και όσους τίθενται σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία λόγω συμπλήρωσης 35ετους πραγματικής υπηρεσίας.
                        (2)       Προώθηση νέας νομοθετικής ρύθμισης με πρόβλεψη περικοπής κατά 40% του μερίσματος και του ΕΚΟΕΜΑ που υπερβαίνει τα 200€ μηνιαίως, για όσους ήδη έχουν συνταξιοδοτηθεί και δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας των, κατ’ αναλογία της ρύθμισης του πρόσφατου συνταξιοδοτικού Ν.4024/2011. Θα πρέπει να εξαιρεθούν όσοι αποστρατεύτηκαν για λόγους υγείας και όσοι αποστρατεύτηκαν αυτεπάγγελτα λόγω συμπλήρωσης 35ετούς πραγματικής υπηρεσίας.
                        (3)       Σταδιακή μείωση της τιμής μεριδίου μερίσματος ΜΤΑ και οικονομικής ενίσχυσης ΕΚΟΕΜΑ σε τρόπο ώστε το μηνιαίο σύνολο των παροχών αυτών να εξισωθεί με το 20% του συντάξιμου μισθού, δηλ. μείωση της τάξης του 25% από τα επίπεδα του 2010.
            Κύριοι συνάδελφοι,
            Το μέλλον του Μετοχικού Ταμείου Αεροπορίας όπως και της συντριπτικής πλειοψηφίας των ασφαλιστικών Ταμείων της χώρας, επηρεάζεται καθοριστικά από τη δίνη των οικονομικών, εργασιακών και ασφαλιστικών εξελίξεων στη χώρα μας, με συνέπεια οποιαδήποτε πρόβλεψη, ακόμη και για την επόμενη χρονιά, να είναι παρακινδυνευμένη. Η διοίκηση του Ταμείου, ακόμη και μέσα σ’ αυτή την καταιγίδα των εξελίξεων και των ανατροπών, θα κάνει ότι είναι δυνατό για την επιβίωση του Ταμείου και την δια του Ταμείου υποστήριξη των απομάχων συναδέλφων.

Υπτχος (Ο) Ηλίας Ριτσούδης
Γενικός Δντής Μ.Τ.Α

15 σχόλια:

Apostolos είπε...

Το διάβαζα και δεν πίστευα στα μάτια μου!!! Μου το έλεγαν μερικοί συνάδελφοι της ΠΑ κι εγώ υποστήριζα ότι δεν ξέρουν να διαβάζουν. Δεν συνεχίζω γιατί θα εκτραπώ. Ας μου λύσει μόνο κάποιος μια απορία. Παιδιά έχει;

Βασίλης Οικονομόπουλος είπε...

Αποστόλη γιατί ρωτάς ? Θέλεις να σε υιοθετήσει ? Χαχαχαχαχαχα. Αν τα καταφέρεις θα περνάς πολύ ωραία στα χέρια του γιατί ο άνθρωπος έχει πολύ χιούμορ !!!!

Μακεδών Αετός είπε...

Αγαπητέ Απόστολε και λοιποί αξιότιμοι συνάδελφοι

Ο συντάκτης του ανωτέρω κειμένου, στερείται βασικών αρχών.
1. Συναδελφικότητος
2. Προφανώς οικογένειας και τέκνων.
3. Αντίληψης της πραγματικότητος που αντιμετωπίζουν εν ενεργεία συνάδελφοί του (?) αλλά και απόστρατοι συνάδελφοί του (?).

Φαίνεται όμως ότι διαθέτει άλλα προτερήματα (!)

1. Αποποίηση της ιδιότητος του Αξ/κού της ΠΑ (του ελληνικού στρατεύματος γενικότερα).
2. Προσχώρηση εις τις τάξεις των πολιτικάντηδων.
3. Ιδιότητες και ικανότητες ομοιάζουσες των σοφιστών.
4. Μνήμη επιλεκτική περιορισμένης ευθύνης (καθώς διαφαίνεται ότι ξεχνά την πορεία του ως αξιωματικός στο στράτευμα αλλά και το γεγονός ότι δεν εξηγεί τον λόγο για τον οποίο αυτό το «πρόβλημα ανέκυψε τώρα και όχι πριν 10 ή 20 έτη.
5. Μελίρρυτο λόγο που όμως στερείται ουσίας.

Σμχος ε.α.
Λεωνίδας Καίσαρης

Μακεδών Αετός είπε...

Τελικά, σε αυτόν τον τόπο, μηως οι ήρωες είναι πράγματι λιγότεροι από τους Εφιάλτες?

Σμχος ε.α.
Λεωνίδας Καίσαρης

George είπε...

Δυστυχώς ο άνθρωπος δεν ΄΄πρέπει΄΄ να έχει τίποτα!!! Δεν ρώτησε δεν έμαθε ότι από 1.1.2012 άπαντες θα εξέρχονται με 4οετή υπηρεσία και όχι από το 2015 όπως λέει??? Αποστόλη απλώς μια καληνύχτα στον κ.!!!

Ανώνυμος είπε...

Τελικά αρχίζω και πιστεύω ότι όλες οι προτάσεις με τα ηλικιακά ρατσιστικά κριτήρια έγιναν εκ των έσω
και οι πολιτικοί μας απλώς τις εκτέλεσαν και μας "εκτέλεσαν".
Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα αν συνεχισθεί αυτό το βιολί να αρχίσουμε να βλέπουμε και πως ακριβώς έχουν ευεργετηθεί οι προτείνοντες η ανεχόμενοι παρόμοια μέτρα;Το ΕΚΟΕΜΣ και οι έχοντες πληρώσει κρατήσεις γιαυτό εναντιθέσει με κάποιους άλλους άνω των 55-60 που τώρα απλώς σιωπούν θα πρέπει να προβληματίσει στο εγγύς μέλλον.
Μόσχος Ιωάννης
Ταξχος(ε.α)

Ανώνυμος είπε...

Οι απόψεις είναι όπως οι _()λοτρυπιδες. Όλοι έχουμε μία.
Αυτοί που έφερα τα ταμεία στην κατάσταση που είναι σήμερα, προτείνουν και λύσεις για να τα εξυγιάνουν;
Ο πτέραρχος αυτός, δεν κοιτάει να εξασφαλίσει πόρους από την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ταμείου αλλά, προτείνει μειώσεις ή/και κατάργηση παροχών.

Απόστολος Δουδακμάνης

Θανάσης είπε...

Τελικά ειμαι σίγουρος. Δε χρειαζόμαστε πολιτικούς για να τα καταστρέψουν όλα. Μπορούμε άνετα να τα κάνουμε ρημαδιό μόνοι μας.
Διαβάζοντας το κείμενο μου ερχόταν στο μυαλό εικόνες και λέξεις που συνήθως μου τις δημιουργούν οι ξεπουλημένοι πολιτικοί ηγέτες μας.
Ο κύριος αυτός, όπως και ο ομόλογος του στο Μ.Τ.Σ είναι πειθήνια εκτελεστικά όργανα της νέας πραγματικότητας. Μιας πραγματικότητας που όπως είδαμε και με τη χθεσινή διαρροή του εγγράφου του ΓΕΕΘΑ, έχει βάλει σκοπό την πλήρη διάλυση των Ενόπλων Δυνάμεων, των εν ενεργεία και αποστρατεία στελεχών, την καταστροφή του κοινωνικού ιστού, και την προετοιμασία υποδούλωσης του ¨Εθνους.
Γεμίσαμε Εφιάλτες, λιγόψυχους, ανθρώπους μικρούς σε ανάστημα και ήθος, έτοιμους όμως να πουλήσουν και τη μάνα τους προκειμένου να γίνουν αρεστοί στα αφεντικά τους.
Θέλουμε δε θέλουμε, όσο οκνηροί και αμέτοχοι να είμαστε, τα γεγονότα θα μας προλάβουν..και τότε θα χρειαστεί να αποδείξουμε σε όλους αυτούς ότι η Ελλάδα δε σβήνει τόσο εύκολα.
Ο δρόμος είναι μακρύς και χρειάζεται ουσιαστική συμμετοχή και σκληρή προσπάθεια.

Ανώνυμος είπε...

ΕΙΣΗΓΗΣΗ:
ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΗΛΩΘΕΝΤΩΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΕΙΚΟΣΑΕΤΙΑΣ ( ΧΡΟΝΟΣ ΠΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΟΘΕΤΕΙΤΑΙ ΤΟ ΚΑΚΟΥΡΓΗΜΑ), ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΤΗ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕΝΟΣ ΜΑΣ.

ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ
ΑΞΚΟΣ Π.Α.

Καρυπίδης Σίμος Επίλαρχος ε.α. είπε...

Συγγνώμη αλλά ποιός του είπε του "κυρίου" αυτού (προσωπικά ντρέπομαι να τον αποκαλέσω συνάδελφο) οτι τα Μετοχικά ταμεία είναι απλά και μόνον επικουρικά ταμεία ; Κι αν νομίζει οτι δεν πρέπει να δίνονται οι υπόλοιπες "παροχές" όπως τις ονομάζει , τι έχει να πει για τις κρατήσεις που ήδη έχουν γίνει γι αυτές ; Θα επιστραφούν ; έντοκα ; άτοκα ; Θα πάνε υπέρ άχρηστων πολιτικών ; Θα τα φάει σουβλάκια ο Πάγκαλος ; Επιτέλους κάποια στιγμή να σοβαρευτούμε και να πάρουμε στο κυνήγι κάτι τέτοιους , διότι με τα λόγια δεν συγκινούνται .

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ είπε...

Δυστυχώς τα πράγματα έχουν όπως τα λένε οι συνάδελφοι παραπάνω. Ο κύριος αυτός δεν ξέρω τι άλλο έχει να περιμένει για την υποτέλεια του στους πολιτικούς προϊσταμένους του. Τι σόι μέτρα προτείνει ο καθ' ύλην αρμόδιος και για ποιούς εργάζεται; Άραγε τι ανταλλάγματα έχει εξασφαλίσει για να τα προτείνει αυτά;
Και ιδού ο ρατσισμός στο μεγαλείο του:
-Όλοι θα πρέπει να έχουν 35 χρόνια για να πάρουν μέρισμα. Οι ιπτάμενοι 25, γιατί είναι γαλαζοαίματοι. (Το σχόλιο δεν έχει να κάνει με την ειδικότητα, αλλά με τη ρατσιστική διάθεση)
-Οι κάτω των 55, 40% μείον και 0 μέρισμα στο εγγύς μέλλον. Πολύ ωραία τα λες ρε φίλε.
-Τα βοηθήματα (π.χ. ΒΟΕΑ) να μην αποδίδονται. Τι λες ρε, από την τσέπη σου τα πληρώνεις; Και το 32% που πληρώνω για τα παιδιά μου, θα πάει για να πληρώσει το χαράτσι ο Πάγκαλος;
Και δεν φτάνουν αυτά. Έχεις και προϋπηρεσία στο διαδίκτυο με τις προτάσεις σου, κ "Πτέραρχε"; http://www.opengov.gr/consultations/?c=708
-Κατάργηση όλων των ταμείων (ΜΤΑ, ΤΑΣΑ.κλπ). Εξευρωπαϊζόμεθα βλέπεις.
-Επικουρική ασφάλιση 20% από το ΓΛΚ που θα έχει και το γενικό έλεγχο.
-Οι στρατιωτικοί ανήκουν και αυτοί μια "κάστα" που υστερόβουλα πιέζει τους πολιτικούς!!!

Άραγε, η ΕΑΑΑ τι λέει για αυτά τα πράγματα; Προσωπικά νομίζω, ότι λάμπει δια της απουσίας της σε όλες αυτές τις κοσμογονικές εξελίξεις στα οικονομικά των αποστράτων, που εκπροσωπεί.

Και εις άλλα με υγεία

dim είπε...

Δυστυχώς επαληθεύτικα αποδείχθηκε ότι όλα έγιναν εκ των έσω και μάλιστα απο το σώμα της Π.Α!Οι μεγάλοι κάλυψαν ΜΟΝΟ τον κ..ο,ίσως δεν διάβασαν ποτέ ιστορία!Μακρυγγιάνη,Μέγα Αλέξανδρο,για να μάθουν πως διοικούσαν οι Αρχηγοί!Ντρέπομαι για την κατάντια μας,να τρέχω με ένα μάτσο χαρτιά να διεκδικήσω για αυτά που πάλεψα να αποκτήσω!γελάνε οι γύρω μας,οι τεμπέληδες και χαίροντε γιατί εμείς είμασταν δήθεν οι ευνοούμενοι.Μπράβο στους πατριώτες μας,να ζούνε ακόμη καλλίτερα αυτοί που έχουν τελειώσει οι υποχρεώσεις τους,ανω των 60 ετών, μεγάλοι μερισματούχοι κτλ,να μην πάνε ακόμη ένα ταξιδάκι για τα γεράματα;
Γραμμένος Δημήτρης

Ανώνυμος είπε...

Απ' ότι βλέπω το πήραμε σχοινί-κορδόνι με το 40%..... Είναι ντροπή για πάρα πολλούς λόγους !
Επί παραδείγματι κάποιοι κύριοι Βουλευτές πρόλαβαν την 4ετία και κάποιοι άλλοι δεν πρόλαβαν αφού έγινε 8ετία.
Τι πρέπει να γίνει τώρα δηλαδή ;
Θα εγκαλέσουμε , θα διασύρουμε και θα τιμωρήσουμε τους παλαιότερους ;
ΝΤΡΟΠΗ !
Τα αφορώντα στους στρατιωτικούς δεν θα τα πω εγώ , τα λέει όλα το Δελτίο Τύπου της ΝΔ της 28 Σεπ 2011 :

«Με τις δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός, “κατηγοριοποιεί” και “διαχωρίζει”, με αντισυνταγματικό τρόπο, τους Έλληνες Απόστρατους Αξιωματικούς - προσδίδοντας μάλιστα στοιχεία ηλικιακού “ρατσισμού” - αφενός στους αποστρατευθέντες ευδόκιμα και αφετέρου στους αποστρατευθέντες μετά από αίτηση αποστρατείας τους.

Μετά την επιβολή της επιπλέον Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης (ΛΑΦΚΑ) από 6-10% στους αποστράτους κάτω των 60 ετών, την απαγόρευση εργασίας τους στον ιδιωτικό τομέα, η ανάλγητη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, συνεχίζει με ρεβανσιστικό τρόπο την τιμωρία των αποστράτων κάτω των 55 ετών, οι οποίοι αποστρατεύτηκαν μετά από αίτησή τους, με επιπλέον περικοπή της σύνταξής τους κατά 40% (για το ποσό άνω των 1.000 ευρώ)

Η απόφαση αυτή, εκτός των άλλων, περιέχει και οικονομικά παράδοξα, αφού για παράδειγμα, Αξιωματικός που αποστρατεύθηκε μετά από αίτησή του, με 32 ή 33 έτη υπηρεσίας και κατέβαλλε συνεπώς ασφαλιστικές εισφορές για 32 ή 33 έτη, τιμωρείται με περικοπή και δικαίωμα μικρότερης σύνταξης από συμμαθητή του Αξιωματικό που αποστρατεύθηκε “ευδόκιμα ή μη” με 30 έτη υπηρεσίας και ο οποίος κατέβαλλε σαφώς λιγότερες ασφαλιστικές εισφορές.

Οι Αξιωματικοί που αποστρατεύτηκαν μετά από αίτησή τους, άσκησαν ένα απολύτως νόμιμο και συνταγματικό δικαίωμα, η δε αποστρατεία τους αποφασίστηκε από τα Ανώτατα Συμβούλια των Γενικών Επιτελείων. Το νόμιμο και συνταγματικό αυτό δικαίωμα απεδέχθη και ενέκρινε τόσο η στρατιωτική, όσο και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, καθώς και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.

Τώρα τα στελέχη αυτά που επί δεκαετίες υπηρέτησαν με σθένος και αυτοθυσία την Πατρίδα αλλά και οι οικογένειές τους, καταδικάζονται σε οικονομικό μαρασμό, φτώχεια και ανέχεια.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αποκάλυψε το πραγματικό της πρόσωπο, αποκάλυψε την αχαριστία στον υπερθετικό βαθμό, αποκάλυψε ότι δεν αντιλαμβάνεται το λειτούργημα του Αξιωματικού, και δυστυχώς επιβεβαιώνει πανηγυρικά τις δηλώσεις του Αντιπροέδρου της κυβέρνησης ότι οι Έλληνες στρατιωτικοί είναι «το πλέον αντιπαραγωγικό τμήμα του Ελληνικού λαού». Μόνον σε τέτοιους «αντιπαραγωγικούς» αξίζει τέτοια αήθη συμπεριφορά.

Η Νέα Δημοκρατία καλεί την κυβέρνηση να μην προχωρήσει στον άδικο και ακατανόητο, “ρατσιστικό” διαχωρισμό των Ελλήνων απόστρατων Αξιωματικών και δεσμεύεται να αποκαταστήσει το κύρος των στελεχών των Ενόπλων μας Δυνάμεων».

Θα παρακαλούσα τον κ. Παπαπαρίση όπως αναρτήσει το ανάλογο Δελτίου Τύπου του ΛΑΟΣ.
Έτσι για να τα θυμόμαστε δηλαδή μιας κι έχουμε Συγκυβέρνηση τώρα .
Φ. Αττάρδ
Σχης (ΤΘ) ε.α.

antonis paraskevas είπε...

Κυριε Ριτσουδη επειδη στην εργασια σας δεν λετε τιποτε για ποιες αιτιες εφτασε το ΜΤΑ στο σημερινο χαλι να μην μπορει να ανταποκριθει στις υποχρεωσεις του, και επειδη ειναι αδυνατον εσεις να μην γνωριζετε εκ της θεσεως σας αυτες τις αιτιες, για τον λογο αυτο νομιζω οτι μεροληπτειτε, κρυβετε την αληθεια και γινεσθε μερος του προβληματος αντι να δινετε λυση με τα οσα ολεθρια, ανερματιστα και ερασιτεχνικα γραφετε. Οχι τιποτε, αλλα ειναι υποχρεωμενοι και οι προισταμενοι σας να διαβαζουν τις ανεπαρκεις μελετες σας που εκ των πραγματων δεν μπορουν να εφαρμοστουν, αφου δεν ειναι αρκουντως τεκμηριωμενα τα συμπερασματα τους. Σας χαιρετω και σας περιμενω στην αποστρατεια.

kostas05 είπε...

Προφανως ο Κος Ριτσούδης με αυτά που γράφει να πιστευει ότι είναι αρεστη η εκδούλευση που πουλάει σε κάποιους... αλλά και στο σε τελική φάση ας μας επιστρέψουν αυτά που μας κρατούσαν τόσα χρόνια εντοκα και ας κάθησει ο εν λόγω κυριος να δίνει το μέρισμα μετά τα 80.Αντε όλοι σας τωρα βλέπετε λάθη τοσα χρόνια τι γινόταν??? αντε ''Κε'' Ριτσούδη και εσυ και τα αφεντικά σου.