ΑΟΖ, FIR και ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα
Επειδή η ΑΟΖ της Ελλάδας είναι ουσιαστικά μεγαλύτερη από το FIR Αθηνών
έχουμε μια σημαντική διαφορά με την κυπριακή ΑΟΖ, η οποία εντάσσεται στο
FIR Λευκωσίας. Οι υπολογισμοί μας δείχνουν ότι η ελληνική ΑΟΖ έχει
κοινή τομή με τα FIR Tirana, Brindisi, Roma, Τripoli, Cairo αλλά και
Μάλτας, η οποία δεν έχει σημείο επαφής όσον αφορά στην ΑΟΖ. Τώρα με τα
νέα δεδομένα δηλαδή με τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα έχουμε και εδώ
κοινή τομή με τα ξένα FIR. Πιο συγκεκριμένα έχουμε τα εξής:
Οικόπεδο 1: FIR Tirana + FIR Brindisi
Οικόπεδο 2: FIR Brindisi
Οικόπεδο 4: FIR Brindisi + FIR Roma
Οικόπεδο 5 : FIR Roma
Οικόπεδο 12 : FIR Malta
Οικόπεδο 16: FIR Malta + FIR Tripoli
Οικόπεδο 17 : FIR Malta + FIR Tripoli
Οικόπεδο 18 : FIR Tripoli + FIR Cairo
Οικόπεδο 19 : FIR Cairo
Οικόπεδο 20 : FIR Cairo
Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε ότι τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα που εφάπτονται στις μέσες γραμμές με την Αλβανία, την Ιταλία και τη Λιβύη, παίζουν ένα ρόλο και με τη Μάλτα και την Αίγυπτο μέσω FIR. Με άλλα λόγια, ενισχύουν τις σχέσεις και με αυτές τις χώρες, οι οποίες αποδέχτηκαν τουλάχιστον την de facto ελληνική ΑΟΖ. Δεν έχουμε λοιπόν μόνο και μόνο το θέμα το οικονομικό που έχει σημασία στην έννοια της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Η νέα σκακιέρα που δημιουργούν τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα πάνω στην ελληνική ΑΟΖ προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες στην πατρίδα μας. Έτσι η αρχική αποδοχή των σεισμικών ερευνών που άγγιζαν ήδη τις τρεις μέσες γραμμές λόγω της τροπολογίας 4001/2011 του νόμου περί υδρογονανθράκων 2289/1995, που μετατράπηκε σε αποδοχή των θαλάσσιων οικοπέδων, είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την de jure ελληνική ΑΟΖ. Επιπλέον από τα θαλάσσια οικόπεδα θα ενσωματωθούν επίσημα σε ευρωπαϊκό κείμενο που αφορά τις ΑΟΖ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αυτά τα δεδομένα αντιλαμβανόμαστε ότι η πατρίδα μας αποκτά ένα νέο γεωπολιτικό ρόλο που δεν είναι εγκλωβισμένος μέσα στο Αιγαίο σε μία διμερή σχέση αλλά σε επίπεδο Ανατολικής Μεσογείου που αποτελεί μια άλλη αξία λόγω τάξης μεγέθους. Αυτό αποδεικνύει ότι όταν ακολουθούμε ορθολογικά στρατηγικές συμβουλές μπορούμε να έχουμε πρακτικά αποτελέσματα που φαίνονταν πριν λίγο καιρό ακόμα εντελώς ουτοπικά για τους περισσότερους. Η Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει τα προβλήματά της αρκεί οι δικοί της να πιστεύουν σε αυτή και να μη γονατίζουν όταν υπάρχουν αντίξοες συνθήκες. Το μέλλον μας άρχισε, γιατί πιστεύουμε και στο απέραντο γαλάζιο της πατρίδας μας.
Οικόπεδο 1: FIR Tirana + FIR Brindisi
Οικόπεδο 2: FIR Brindisi
Οικόπεδο 4: FIR Brindisi + FIR Roma
Οικόπεδο 5 : FIR Roma
Οικόπεδο 12 : FIR Malta
Οικόπεδο 16: FIR Malta + FIR Tripoli
Οικόπεδο 17 : FIR Malta + FIR Tripoli
Οικόπεδο 18 : FIR Tripoli + FIR Cairo
Οικόπεδο 19 : FIR Cairo
Οικόπεδο 20 : FIR Cairo
Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε ότι τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα που εφάπτονται στις μέσες γραμμές με την Αλβανία, την Ιταλία και τη Λιβύη, παίζουν ένα ρόλο και με τη Μάλτα και την Αίγυπτο μέσω FIR. Με άλλα λόγια, ενισχύουν τις σχέσεις και με αυτές τις χώρες, οι οποίες αποδέχτηκαν τουλάχιστον την de facto ελληνική ΑΟΖ. Δεν έχουμε λοιπόν μόνο και μόνο το θέμα το οικονομικό που έχει σημασία στην έννοια της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Η νέα σκακιέρα που δημιουργούν τα ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα πάνω στην ελληνική ΑΟΖ προσφέρουν περισσότερες δυνατότητες στην πατρίδα μας. Έτσι η αρχική αποδοχή των σεισμικών ερευνών που άγγιζαν ήδη τις τρεις μέσες γραμμές λόγω της τροπολογίας 4001/2011 του νόμου περί υδρογονανθράκων 2289/1995, που μετατράπηκε σε αποδοχή των θαλάσσιων οικοπέδων, είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την de jure ελληνική ΑΟΖ. Επιπλέον από τα θαλάσσια οικόπεδα θα ενσωματωθούν επίσημα σε ευρωπαϊκό κείμενο που αφορά τις ΑΟΖ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με αυτά τα δεδομένα αντιλαμβανόμαστε ότι η πατρίδα μας αποκτά ένα νέο γεωπολιτικό ρόλο που δεν είναι εγκλωβισμένος μέσα στο Αιγαίο σε μία διμερή σχέση αλλά σε επίπεδο Ανατολικής Μεσογείου που αποτελεί μια άλλη αξία λόγω τάξης μεγέθους. Αυτό αποδεικνύει ότι όταν ακολουθούμε ορθολογικά στρατηγικές συμβουλές μπορούμε να έχουμε πρακτικά αποτελέσματα που φαίνονταν πριν λίγο καιρό ακόμα εντελώς ουτοπικά για τους περισσότερους. Η Ελλάδα μπορεί να ξεπεράσει τα προβλήματά της αρκεί οι δικοί της να πιστεύουν σε αυτή και να μη γονατίζουν όταν υπάρχουν αντίξοες συνθήκες. Το μέλλον μας άρχισε, γιατί πιστεύουμε και στο απέραντο γαλάζιο της πατρίδας μας.
Θαλάσσια οικόπεδα της ελληνικής ΑΟΖ
Ακόμα και με το επίτευγμα της Ελλάδας με τα είκοσι θαλάσσια οικόπεδα που
πληρούν όλα τα γεωστρατηγικά κριτήρια, υπάρχουν δικοί μας που δεν
κατάλαβαν τη σημασία αυτού του βήματος. Είναι προφανές ότι ξέχασαν ότι
τα θαλάσσια οικόπεδα της Κυπριακής ΑΟΖ είχαν τεμαχιστεί πριν τη συμφωνία
οριοθέτησης Κύπρος-Ισραήλ που έγινε το 2010. Στην πραγματικότητα, τα 20
θαλάσσια οικόπεδα της Ελλάδας ενισχύουν τις οριοθετήσεις που πρέπει να
κάνουμε, αφού το οικόπεδο 1 αγγίζει τη μέση γραμμή με την Αλβανία, τα
οικόπεδα 2, 4 και 5 αγγίζουν τη μέση γραμμή με την Ιταλία και τα
οικόπεδα 16, 17, 18, 19 και το 20 αγγίζουν τη μέση γραμμή με τη Λιβύη.
Κατά συνέπεια αυτά τα 9 οικόπεδα μπορούν να ενεργοποιηθούν χωρίς
προβλήματα μόνο με τις αρμόδιες οριοθετήσεις της ελληνικής ΑΟΖ. Και όσοι
δυσκολεύονται να καταλάβουν την επιτυχία αυτή πρέπει να
συνειδητοποιήσουν ότι πρόκειται για ένα τεράστιο βήμα για τη δημιουργία
της ελληνικής ΑΟΖ. Και αυτό το όραμα δεν είχε ποτέ στο παρελθόν αγγίξει
τόσο πολύ την πραγματικότητα. Τώρα υπάρχουν τα οικόπεδα και από τον
Σεπτέμβρη αρχίζει επίσημα ο γύρος αδειοδότησης και θα έχουμε μετά το
απαραίτητο χρονικό διάστημα των 12 μηνών, όπου θα υποβληθούν οι
υποψηφιότητες των εταιρειών και στη συνέχεια η αξιολόγησή τους. Σε αυτό
το πλαίσιο η ΑΟΖ είναι απαραίτητη γιατί πρόκειται για κυριαρχικά
δικαιώματα που πρέπει να ανακηρυχθούν για να υπάρξουν. Διότι πολύ απλά,
τα θαλάσσια οικόπεδα βρίσκονται πέρα των εθνικών χωρικών υδάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου